5 "fejl", når du går i gang med en sundere livsstil

Oprettet d.

5

 

Når du starter på en sundere livsstil, begår du ofte nogle "fejl", som ender med at dræne dig for motivation til at fortsætte. Det kan være årsagen til at du aldrig har knækket koden. Det kan være årsagen til at du ikke ser nogle resultater og dermed mister motivationen for at forsøge igen på anden vis. Her kommer 5 bud på de fejl, du altid begår når du skal i gang med en sundere livsstil.

1. Du tænker sort/hvidt

Alle sejl sættes ind, fordi du er top motiveret på at det her skal lykkes! Nu skal de kilo bare væk én gang for alle! Derfor sætter du nogle rammer op omkring hvor meget du må spise, hvor meget du skal træne og hvor meget du skal tabe undervejs i vægttabet. Indirekte siger du til dig selv, at det først er godt nok når du opnår alle disse på samme tid. Du er vant til at det hedder enten/eller når det kommer til at spise. Enten spiser man super sundt eller også går man amok, fordi man er til fødselsdag - lagkage, kakaomælk, boller med smør og drømmekage er bare begyndelsen på det næste døgns ædegilde. Det behøver ikke være sort/hvidt. Du må gerne spise en sund morgenmad og en usund aftensmad, for vi kan ikke altid forudse hvad vi bliver præsenteret for af mad. Ro på.

2. Du begrænser dig selv

"Nu skal jeg jo tabe mig, så må jeg hellere sige nej til kage på arbejdet" siger du til dig selv. Hvorfor ikke bare tage et lille stykke kage i stedet for at sige nej tak, for senere på dagen at cykle forbi bageren og fejre at du sagde nej. Vurdér om du har lyst til kage idet du står overfor den. Sig nej tak, hvis du oprigtigt ikke har lyst eller behov for kage. Sig ja tak, hvis du godt kunne spise lidt kage. At begrænse sig selv er med til at skabe anledning til at fejre hvor sej man var, fordi man ikke spiste dit og dat. Begrænsninger gør det bare surt i længden. Det er derfor en slankekur aldrig holder i længden. 

3. Du fokuserer for meget på det negative

Du har tabt 6 kg, er gået en buksestørrelse ned, og du har ikke længere en oppustet mave, hovedpine eller ustyrlig sukkertrang. Alligevel fokuserer du mere på at din kollega siger, at du ser træt ud i dag. Det er drænende udelukkende at fokusere på det negative. Tænk på alt det, du har opnået og hvor meget du har udviklet dig!

4. Du sammenligner dig med andre

Du har engang set en kvinde i fjernsynet, der tabte 38 kg på 5 måneder. Hvorfor har du ikke samme rygrad, så du kan gøre det samme? Fordi I er to vidt forskellige mennesker, I lever hver jeres liv og har hver jeres præferencer. Måske hun dyrker mere motion end dig. Måske hun aldrig drikker et glas rødvin eller spiser en is. Måske hun sover bedre om natten. Der kan være mange grunde til at I har et forskelligt vægttab. Vi har alle forskellige kroppe, og derfor kan man ikke forvente samme resultat når man taber sig. 

5. Du har tårnhøje forventninger

Beslutningen er taget - du skal i gang med en sundere livsstil, og det kan ikke gå hurtigt nok! Du har lagt en plan for hvordan du skal komme i mål med at tabe 10 kg. Du vil tabe 2-3 kg om ugen, spise masser grøntsager og ingen søde sager. Du vil træne 5 gange om ugen, cykle på arbejde selvom det regner og gå en tur med en veninde 1 time hver aften. Du vil sige nej til alle slags fristelser, og du vil gå i seng hver aften kl 21:30.

Kan du se hvor mange regler, der allerede er sat op? Hvad er sandsynligheden for at du overholder dem alle? Hvor stor er chancen for at du hver eneste uge har et højt vægttab? Få dine forventninger ned - vær tilfreds med hvis du kommer op og træne en enkel gang om ugen, selvom det kun var en halv time. Vær stolt over at du nøjedes med 80 gram bland-selv-slik i stedet for 200 gram. Klap dig selv på skulderen over at du smed 100 gram denne uge, selvom du håbede på mere.